dimarts, 22 de març del 2011

Estudi del cas d'una noia. "Sexualitat i conducta de risc"

M'han convidat a participar en la reunió d'estudi d'un cas i he elaborat un petit resum:
L’educadora d’adolescents de 12-13 anys ha demanat l’assessorament a una psicòloga perquè està preocupada pel comportament de risc d’una noia.
- La X. és una noia del grup d’adolescents, viu amb la mare qui treballa fora de casa moltes hores (explicació de la situació familiar i complicada) i en la seva història escolar va patir bulling.
- La X es comporta amb els nois del grup provocant-los, es deixa magrejar i necessita ser el centre d’atenció dels nois i anar-ho explicant. Tot el que es parla i les amistats les acaba relacionant amb el sexe. Algun cop, en provocar algun noi, s’ha trobat amb una situació límit però ella s’ha tirat enrere (incoherència).
- L’educadora va citar la mare i ha parlat amb l’EAIA i demana assessorament per abordar, des de la vessant de la prevenció, les relacions entre els joves i les conductes de risc relacionades amb la seva sexualitat.

Anotacions preses durant la reunió de “l’estudi de cas” amb la Psicòloga assessora externa:
• Pot ser que:
a) hi hagi o hagi patit algun abús (cosa que indagaran).

b) la seva conducta prové d’una carència emocional i amb la preadolescència es confón. La X. Fa una interpretació errònia de la realitat i provoca els nois perquè tots se li tirin a sobre com a mitjà de cridar l’atenció i sentir-se estimada.

Es bo que vingui una persona de fora per fer una sessió sobre aquesta temàtica als adolescents?
No, millor que els propis educadors, amb la proximitat i la complicitat que ja tenen amb els nois i noies, preparin un taller en grup d’habilitats socials i com relacionar-se. Perquè: els nois i noies ja els tenen confiança per parlar d’aquests tema: “les relacions sexuals i com es posicionen davant l’altre sexe”.
Cal escoltar-los i fer-los pensar. Sovint els abusos i agressions (físiques i verbals) es donen entre els propis joves.

  • Treballar els valors de forma transversal (respecte, lleialtat, fidelitat) en les relacions. Abordar com es relacionen, què esperen de l’altre.
  • En definitiva: ajudar-los a que construeixin un “criteri”
  • Treballar les emocions amb roleplaying? Millor que no, almenys al principi, si no se sap molt bé com fer una dinàmica amb adolescents sobre sexualitat perquè es pot anar de les mans”.
  • És necessari en el debat crear un “clima de confiança, naturalitat i maduresa”.
  • Propostes:
  • Dialogar i promoure el debat. Fer-los adonar-se’n de la coherència o no del seu discurs.
  • Es podria passar primer un petit qüestionari anònim i debatre sobre lautoreflexió: Que vols? Com voldries que et valoressin? Com penses que et veuen els altres.
  • Materials per a un debat: videos com American’s Pie, Juno (aquesta darrera la consideren més difícil si no se sap com abordar el tema de l’embaràs). Potser el vídeo sencer no, però agafar petits trossos de videos i anuncis per abordar.
  • Llegir junts “El diari blau de la Carlota” o semblants.
  • Veure recursos de jove.cat existents per treballar amb adolescents.
  • Consultar les taules de salut dels instituts en les que hi participen infermeres.
  • Programa “ep no badis”: no es considera.
Concretament:
A la noia X.: Fer-li un PEI de seguiment. I oferir-li altres vies alternatives perquè expressi la seva emoció, activitats solidàries i voluntariat, o altres alternatives perquè se senti apreciada. Cal fer-li veure que la seva actitud mostra una falta de respecte envers ella mateixa.

Amb els més petits: (prevenció i desdramatització) però explicar-los el tema dels abusos al seu nivell perquè pugin detectar si una cosa no està bé (exemple: alaaa, no li aixequis les faldilles a la Nora... no veus que això no està bé? hi ha coses que no està bé ni que les facin els adults....A vegades els grans també fan coses que no estan bé i si us passa que us fan coses lletges, ho heu de dir als pares i també al mestre de l’escola).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

desa aqui els teus comentaris. Gràcies