dissabte, 16 d’abril del 2011

15 d'abril

15.30h -20.30h.

Objectius de la sessió d'avui: 
  • Assessorament sobre dinàmiques i dificultats.
  • Atenció a les dificultats durant la sessió de reforç.
  • Avaluació de les dinàmiques posades en pràctica.
Assessorament sobre un probable cas de superdotació:

L’educadora del grup de petits em parla d’un cas (cas Ni), un nen del seu grup que ve de dimarts a dijous, per tant li dic que no he pogut interaccionar amb ell, amb tot, l’escolto: el cas és que ella creu que és superdotat i em pregunta la meva opinió. Em diu que té 6 anys, va a P5. Li demano si ha parlat amb la mestra i la mare i em diu que li ha demanat permís a la mare per parlar-hi. 
Pregunto quines notes té i em diu que en lectoescriptura la mestra diu que va bé en Matemàtiques no està del tot segura, però que ella va veure que de seguida comprenia el procés de multiplicació a base de repetició de sumes, i és massa aviat per la seva edat. Li pregunto com és la relació amb els companys: em diu que és un nen sociable però que els pares s’estan separant i això creu que li afectarà força.
La proposta que li faig i ella està d'acord:

1- que parli amb la mestra. Ella li pot confirmar o no aquesta impressió, no és el mateix superdotat que ser un nen intel•ligent i àgil de pensament (intercanvi d’informació amb altres professionals).
 2- que suggereixi una valoració professional per part del EAP de l’escola (diagnòstic especialitzat).
3- per les activitats de reforç l’indicaré una adreça d’Internet per treballar exercicis de matemàtiques diferenciant els nivells educatius, perquè ella vagi pujant progressivament el nivell fins arribar a on ell ja no pugui resoldre l’exercici sense ajuda o amb aquesta. (determinació de nivell).
4- Que vigili molt que aquest nen se senti integrat dins el seu grup d’iguals, que jugui i interaccioni amb els altres nens, o cas contrari, caldria valorar el pujar-lo de grup d’activitats amb un de major edat (integració social)
5- Vetllar per la integració emocional del fet de la separació dels pares. Com ho viu emocionalment i com es tradueix en el comportament. Parlar sovint amb els pares (seguiment de l'àrea emocional -observació i tutories)

Assessorament sobre com actuar davant el mal comportament
(dirigit a treballar durant  les reunions que l’educadora manté amb els pares).
 Arran de la sessió de l’altra dia amb la psicopedagoga, on es va parlar de la necessitat que pares, educadors i societat posem límits als infants, i ates que sovint algunes famílies no saben com o què posar en funcionament per aturar-ho, he elaborat un full amb un llenguatge senzill i en castellà (perquè la majoria de pares no entenen el català) informant-me prèviament en un recurs de psicologia conductual, sobre quines pautes concretes es poden donar als pares que no saben què fer amb els seus fills (s'hi pot accedir en l'apartat Recursos educatius) . L’educadora de mitjans em diu que el farà servir en les reunions amb els pares i mares, doncs aquesta pregunta surt sovint i els pot ajudar a explicar-los què han de fer i que s’emportin el full per llegir i recordar-ho.

Observacions: Li pregunto a l’educadora per (C.) (la nena que va robar els rotuladors) Avui no ha vingut. Durant la setmana no li han reclamant els rotuladors que li vam “deixar” segons l’acord a que vam arribar amb ella. Li dic que és necessari fer seguiment d’aquest tema. A més, un germà petit va entrar a la sala per preguntar-li quans havia pogut agafar i suggereixo fer un seguiment d’aquest comportament.
  
Assessorament per aturar el descontrol que alguna vegada es dóna a la sala de jocs:

M’he fixat que, força vegades els educadors i educadores utilitzen els crits i aixecar el to de veu per aturar el descontrol quan el nivell d’excitació dels infants va pujant, la qual cosa els atura un moment i després els continua enervant. Crec que no és pedagògic i la finalitat del centre ha de ser fer un treball pedagògic amb els infants perquè  integrin pautes  a través de la reflexió i l'exposició a models". Per tant, no és convenient utilitzar-lo sovint, tot i que puntualment es pugui emprar.   La setmana passada vaig comentar amb l'educadora la possibilitatde provar una dinàmica per tallar l’excitació global.

Desenvolupament de la dinàmica:  es tracta de fer una rotllana amb tots els nens, agafar-nos de la mà, seure a terra i guardar silenci (no començar res fins que tots estiguem quiets i en silenci), després l’educadora explica l’activitat que es farà (objectiu: baixar el nivell d’ansietat i promoure l'autocontrol).  Els infants aixequen la mà després per fer preguntes. Això ho vam parlar la setmana passada i l’educadora ha estat d’acord i l’hem posat en funcionament avui per explicar què farem després.

Valoració: l’estratègia ha funcionat i s'ha assolit els objectius. Espero que aquesta dinàmica es vagi incorporant a les sessions, almenys un cop a la tarda.

“El joc com a eina d’aprenentatge”  Avui he preparat un joc que he exposat abans a l’equip que està d'acord en posar-lo en pràctica, per treballar:
 - Lectoescriptura
- Comprensió
- Treball en equip
- Observació i motricitat fina.
  
Dinàmica del joc: Hem fet grups de 4, cada grup rebia un petit text per llegir en veu alta amb una descripció dels personatges o llocs de la sèrie Bob Esponja, que els hi agrada molt. Després havien d’aixecar la mà tots per dir de qui es tractava. Els primers que ho endevinaven s’emportaven un cromo (fotocopia petita del personatge o lloc), que després haurien de dibuixar. Quan s’han acabat tots els personatges s’han posat a dibuixar, pintar i posar els noms als personatges i després hem anat passant per les taules valorant els dibuixos i explicant perquè estaven millor o pitjor realitzats (encert de l’educadora). Al final hi ha hagut empat i tots han guanyat caramels i tots els cromos dels personatges que demanaven per endur-se’ls.

Valoració: constato que quan les activitats es preparen amb antelació s’assoleixen objectius educatius i els infants se senten més segurs si saben què fer. Els infants s’han portat en conjunt molt bé durant l’activitat, s’ho han passat bé i han realitzat totes les subactivitats. El joc com a eina educativa té un potencial enorme que en els centres oberts és un element característic i a treballar més.

Observacions: Avui F. No ha volgut fer l’activitat, s’ha portat molt malament i s’ha barallat després amb H. que és el seu amic i tots dos han acabant plorant. L’educadora ha estat reflexionant amb ells i amb les mares després.  No hem pogut comentar el cas per manca de temps.

Reforç escolar: 
Avui he estat fent reforç escolar especial a una nena que té moltes dificultats (cas MR): no vol fer els deures i el pare, que és molt sever amb ella i sospiten que empra càstig físic, ha vingut amb els deures demanant que l’ajudem. Ell gairebé no en sap. La nena té 6 anys i té dificultats per realitzar correctament les grafies, a més és esquerrana (fem alguns exercicis de cal•ligrafià amb les dues mans juntes, la d’ella i la meva), també ferm exercicis de matemàtiques: recompte fins els 30 i sumes. En el recompte es precipita, és nerviosa i vol acabar aviat, se li ha d’insistir i emprar molt reforç positiu, així com fer-li veure que els errors que comet els fa perquè vol anar massa ràpid per acabar aviat. És una nena espavilada, només li cal que algú estigui al seu costat i l’ajudi a centrar l’atenció i controlar el ritme.

Assessorament al pare: Ha vingut el pare a recollir-la i li hem mostrat què ha fet (he fet que la nena posés la data d’avui a tot el que havia fet, doncs el pare li havia posat massa exercicis) i li hem dit (l’educadora dirigia la conversa), que cada dia ha de treballar una miqueta, que ha d’insistir però tenir paciència i que cada cop ho anirà fent millor. Jo només li suggereixo que si s’equivoca l’ajudi a esborrar l’exercici i que el torni a fer fixant-s’hi més, però que pensi que és petita i que no tot ho farà bé, que deixi passar alguna i a poc a poc cada vegada ho anirà fent millor.

Dificultats: Avui no he participat en el taller d’informàtica. Li he preguntat a l’educador que farien avui i m’ha dit “joc lliure” i ha deixat els infants jugant als jocs de la plana www.friv.com què volguessin. Jo li havia passat la llista de jocs educatius i hem fet plegats algunes sessions de jocs educatius que han funcionat prou bé, combinades amb una estona de joc lliure, però s’estima més que els infants juguin així, penso que és perquè li dóna menys feina. També és un dels educadors que crida més als infants, tot i que certament té ma pels nens i se l’estimen. Penso que és desaprofitar una oportunitat educativa excel•lent i que es podria destinar una part a joc educatiu i l’altra part a joc lliure. Ell no ho veu així o no vol. Crec que se sent qüestionant i no he pogut “connectar” amb ell.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

desa aqui els teus comentaris. Gràcies